صفحه اصلی نقد و بررسی آلبومهای موسیقی نقد و برریسی آلبوم موسیقی "باید به تو برگردم " به قلم کوروش اصلانی

نقد و برریسی آلبوم موسیقی "باید به تو برگردم " به قلم کوروش اصلانی

خشایار اعتمادی یکی از خوانندگان مطرح ایران است که در اجراهای صحنه ای کاملا موفق بوده است و بیش از 71 اجرای صحنه ای داشته است. موسیقی پاپ که این روزها با پیشرفت تکنولوژی مربوطه بسیار پیشرفت کرده و کاری به سان تفریح است، کاملا قابل دسترس شده. پیشرفت تکنولوژی هرقدر هم که باشد جایگرینی برای عنصری بنام ذوق و هنر انسان که فراتر از اینهاست وجود ندارد. این نعمت خدادادی یکی از وجوهات تمایز انسان و ماشین است. هنر زاییده ذهن بشر است و چون از مقوله علوم خارج است بنا بر این ماشین قابل رقابت با انسان نیست. بخشی از هنر موسیقی شامل آهنگسازی است. این مقوله به وجود آوردن یک تم ، عنصر، بافت یا یک رنگ موسیقایی به منظور خاص است که تا به حال وجود نداشته است. این بدان معناست که اولین نیاز به خلق یک اثر ، تفکر درباره آن است که این موضوع راه را نشان هر هنرمندی خواهد داد. بحث در این باره را به زمانی دیگر موکول میکنم و به بررسی آلبوم "بایدبه تو بر گردم" از آقای خشایار اعتمادی برمی گردم.

این آلبوم در کل از تنوع سازی خوبی برخوردار است و خواننده سعی کرده از تمام تکنیک هایی که بلد است استفاده نماید ولی باز هم حلقه های مفقوده وحدت تماتیک و محتواست.برایتان از موسیقی ایرانی مثالی می زنم. شما به قطعه ارکسترالسبکبال در  دستگاه شور    از آقای دهلوی گوش کنید ، تک تک سازها در خدمت تم و تم در خدمت محتواست و یکپارچگی بی نقصی را ارائه می دهد. ولی این موضوع در اکثر قطعات پاپ مشاهده نمی شود. این که چگونه بتوان ارتباط یک تم جمله موسیقی و در نهایت ملودی و یک موضوع را یافت و در القا آن به مخاطب موفق شد کاملا به مهارت و تجربه و تفکر آهنگساز بستگی دارد و گاه به معضلی بزرگ و حل ناشدنی منجر می شود که حل این معما مرزتفاوت یک آهنگساز موفق و آهنگساز معمولیست.

وقتی آقای شهرداد روحانی قطعه Beauty of Loveرا می سازد و برای ارکستر تنظیم می کند ارکستر با تمام وجود در خدمت محتواست و تک تک سازها قطعات پازلی را می سازند که نهایتا موضوع اثر را ارائه می کند. گسترش ملودی کشش لازم برای بازگشت به تم اصلی را ایجاد می کند ، این کشش هاست که جاذبه موسیقایی ایجاد می کند همچنین تکرار و یکنواختی ملودیک یا حتی هارمونیک کشش برای تغییر می آفریند. 

یک آهنگساز با شناختن این کشش ها و عناصر به وجود آورنده آنهاست که یک اثر ماندگار و زیبا و شنیدنی خلق می کند. یک نوازنده هرقدر هم نوازنده چیره دستی باشد  اگر از این مسائل آگاه نباشد گرچه یک ملودی می سازد و آن را اجرا می کند و هارمونی آن را حمایت می کند ولی این اثر جاذبه شنیداری نخواهد داشت. بنا بر این آهنگسازی و نوازندگی دو مقوله جدا هستند. برعکس این موضوع هم صحت دارد. بطوری که یک آهنگساز موفق هم اگر نوازندگی نکند و اتودهای تمرینی مخصوص ساز خود را ننوازد و بقولی طی طریق نکند نوازنده ماهری نخواهد شد.

موضوع گسترش ملودی در کارهای این آلبوم بطور چشمگیری جلوه نمی کند. ملودی ها ساده هستند و گسترشی ندارند. نکته مثبت این آلبوم همانطور که قبلا اشاره کردم تنوع سازهای این آلبوم است. این آلبوم  با توجه به معیارهایی که در این سایت 

 

 

منتشر شده است نمره53/37 را از 80 نمره کسب می کند.

قطعه باید به تو برگردم:

شروع با تکنوازی سنتور و در پس زمینه پد هارمونیک است که در ادامه بیشتر به سبک ترانس نزدیک می شود. گردش ملودی خوب است وتمهای متفاوتی به گوش می رسد. ترجیع بند ملودی یک نکته قابل ذکر دارد آن هم خواندن گروهی افراد است که تاثیر مطلوبی دارد.

قطعه بن بست:

با تم ساز قانون شروع می شود. این قطعه در کوک  La=465 ارائه شده که البته شاید به خاطر هم صدایی خواننده و گیتار و سازهای الکترونیک با ساز قانون است که 25 Hz از کوک جهانی استاندارد بالاتر است. گردش ملودی در این قطعه نیز خوب است و اوج زیبایی را به گوش می رساند.

قطعه مردونه تمومش کن:

شروع با فضای زیبایی از گیتار الکتریک و پد هارمونیک تشکیل شده است. در ادامه با گیتار آکوستیک و ریتم آکورد های زیبا ادامه می یابد. ولی نکته منفی تلفیق مفهوم شعر با این آکوردها می باشد که از لحاظ تلفیق شعر و موسیقی (از لحاظ محتوا) یک نقص محسوب می شود.

باقی قطعات تنظیمات معمولی دارند و نکته قابل ذکری ندارند.


 

نظرسنجی

ازکدام یک بیشتر لذت بردید؟
 

حاضرین در سایت

ما 11 مهمان آنلاین داریم