صفحه اصلی نقد و بررسی آلبومهای موسیقی نقد وبررسی آلبوم موسیقی "شانس" به قلم کوروش اصلانی

نقد وبررسی آلبوم موسیقی "شانس" به قلم کوروش اصلانی

بنام خدا

نقد و بررسی قطعاتی از آلبوم موسیقی "شانس"

آلبوم موسيقي شانس دومين آلبوم موسيقي فرزاد فرزين مي باشد
در اين شماره شما نقد وبررسي تخصصي چهار قطعه از اين البوم را مي خوانيد كه توسط كوروش اصلاني نوشته شده است.كوروش اصلاني فارغ التحصيل موسيقي  از كنسرواتوار تهران مي باشد و آلبوم موسيقي بي كلام تيسفون از وي به زودي منتشر خواهد شد.

قطعه اول
نام قطعه:احساس من
ترانه: فرزاد فرزین
آهنگ: فرزاد فرزین
تنظیم: فرزاد فرزین
تم اصلی با تلفیق شعر


قطعه با مقدمه ای ساده شروع میشود و با فیگور هاوافکت های ریتمیک  ادامه می یابد تا اولین ملودی توسط خواننده ارائه شود . قطعه در تونالیته لا بمل مینور با هفت بمل در سرکلید، گرچه برای ساز های آکوستیک کمی مشکل به نظر می رسد ولی برای اجرای الکترونیک مشکلی ندارد. تم اول با الگوی داکتیلیک ( )   شروع شده و در 16 میزان برای اوج آمادگی لازم را ایجاد می کند.البته در تم اول جای هر گونه خلاقیت، فیگور های ملودیک، نت های تزئینی، خالی است و کنترپوان و هارمونی مستحکمی هم مشاهده نمی شود. ملودی با تم جدید شروع شده وبا یک پرش ششم به بالا کشش وانرژی لازم برای اوج را فراهم می کند.البته باز هم اثری از خلاقیت، گردش ملودی حساب شده، بسط و گسترش و ... وجود ندارد. اماتلفیق شعر وموسیقی خوب است. گرچه باز هم جای عنصر خلاقه خالیست.در انتها، قطعه با تکرار فیگور های ریتمیکِ ابتدای قطعه به پایان می رسد.البته تنظیم کننده سعی کرده با تکرارهای افکتیو هجاهای انتهایی شعر، وحدت وunity كافي به قطعه ببخشد که تاحدود زیادی در این زمینه موفق بوده است.

قطعه دوم
نام قطعه: شانس
ترانه: فرزاد فرزین
آهنگ: فرزاد فرزین
تنظیم: فرزاد فرزین

تم اول
تم دوم

قطعه، مقدمه ای با حال و هوای شرقی دارد که در ادامه،دیگر اشاره ای به آن نمی شود.نام قطعه نیز جز یکبار آن هم در جای غیر موثر در ملودی، شنیده نمی شود.در اوج حتی مفهومی از" شانس " هم وجود نداردو تاکیدی هم بر آن نیست. در شروع شعر عبارات (...یه نگاه) و (...به خدا ) به نظر هم قافیه نمی رسند.
در مورد آهنگسازی و تنظیم الگوی قبلی تکرار شده است، یعنی تم اول در رژیستر پایین وبلا فاصله با یک پرش، تم دوم در رژیستر بالا.از نکات مثبت این قطعه هارمونی خوب آن می باشد.که در قطعات دیگر کمتر به چشم می خورد.خصوصا حرکت عبارت ( تو حس خوب عاشق شدنی) روی آکورد دومینانت کشش کافی برای کادانس و تکرار تم را ایجاد میکند. تم اول بازهم ساده است ولی تم دوم کمی کسترش و کردش ملودی خلاقانه، وتوالی آکورد منطقی را دارد و حس تونال را کاملا تثبیت می کند.آکورد ها از درجات اصلی فراتر نمی روند و همگی مطبوع هستند. درادامه، قطعه،  با همان الگوی قطعه اول،با تکرار فیگور های ریتمیکِ ابتدای قطعه،به پایان میرسد.

قطعه سوم
نام قطعه: چيكه چيكه
ترانه:حامدهاكان
آهنگ:فرزاد فرزين
تنظيم:مهران خليلي

قطعه با مقدمه اي زيبا در توناليته Re مينور با ملودي پيانو و همراهي گيتار شروع مي شود. تم ساده است و فضاي رومانتيك را كاملا القا مي كند. تنظيم كننده براي رسيدن به اين مهم از افكتها و صداهاي طبيعي به خوبي بهره برده است. در ادامه اولين تم خواننده ارائه مي شود كه با پد هارمونيك همراهي مي شود. در تكرار، همراهي كنترپوانتيك زهي ها، بسيار نرم وبا وقار مي باشد.ملودي ارام آرام براي اوج آماده شده وبا پاساژ پر بيان زهي ها تم اوج ارائه مي شود. ملودي اوج با برودري(Brodri) هاي زيبا شكل گرفته است كه نشان از آگاهي آهنگساز دارد. در ادامه با بداهه هاي گيتار نهايت حس رومانس ايجاد شده وبا يك فرود، آمادگي لازم براي تكرار اوج را به خوبي ايجاد مي كند. قطعه در محو تكرارهاي ملودي اوج به پايان مي رسد.

قطعه چهارم
نام قطعه: چرا دنيا
ترانه: علي مهرگان
آهنگ: فرزاد فرزين
تنظيم: نويد سپهر

بالا خره انتظار ها به سر رسيد و يك نوآوري وابتكار (در انتخاب توناليته)  اتفاق افتاد و آن هم استفاده از گام پنتا تونيك است كه در تون mi ارائه شده است ولي ملودي خواننده  درگام مينور  است وگردش ملوديك مناسبي دارد. در تكرار با آكوردهاي هفتم كاسته و هفتم مينور با پنجم آلتره ، فضاي هارمونيك متفاوت وغريبي را به گوش مي رساندكه نشان از هوش و ذكاوت تنظيم كننده دارد.در اوج  تم متفاوتي ارائه مي شود. ولي گسترشي ندارد. ملوي هاي گيتار و ويولون نير در ادامه مي آيند كه واريه هايي از تم اوج ميباشند و شنونده را براي فرود از اوج اماده مي كنند. با اينكه تم هاي متفاوتي ارائه شده است ولي قطعه از وحدت و يگانگي خوبي بر خوردار است.

با آرزوي موفقيت روز افزون

 

نظرسنجی

ازکدام یک بیشتر لذت بردید؟
 

حاضرین در سایت

ما 12 مهمان آنلاین داریم